в-к Лечител
в-к Лечител
 

ЛЕКАРСТВЕНИЯТ КОСОПАД Е ОБРАТИМ

Брой: 33, 18 август 2022 - ЛЯТНАТА ЖЕГА
Когато косата изведнъж започне да оредява и да пада, много хора свързват този неприятен ефект с недостиг на витамини или хормонални нарушения, стрес, но в действителност причината може да се крие в употребяваните лекарства.
Косата пада поради лоша наследственост, хормонални колебания, дефицит на витамини и минерали, хронични заболявания, стрес, недоспиване, небалансирано хранене. И в този списък обикновено се забравя за фармацевтичните препарати, които също могат да доведат до оредяване на прическата и дори оплешивяване.
Медиците наричат това нарушение в организма лекарствено-индуцирана алопеция.
В повечето случаи косопадът, предизвикан от прием на лекарства, е следствие от токсичното действие на препарата на матрицата на космената фоликула. Но има нещо успокояващо в това явление – лекарственият косопад е обратим.
Според експертите, лекарствата могат да въздействат на космената фоликула по различен начин – в един случай те провокират рязко преустановяване на репродукцията на клетки в космената матрица (анагенна алопеция), в друг – предизвикват преждевременен покой на фоликулите (телогенна алопеция).
Отличителна особеност на анагенната алопеция е скоростта на косопада. По принцип при тази разновидност на оплешивяването косопадът протича в продължение на няколко дни или седмици след въвеждане на препарата, докато при телогенната алопеция космите започват да падат 3-4 месеца след начало на употреба на лекарството.
Първият вид косопад е видим страничен ефект от противотуморните средства, които предизвикват остро увреждане на бързо делящите се клетки в матрицата на косъма.
Вторият вид може да бъде следствие от прием на голямо количество лекарства. Към тези препарати се отнасят антикоагуланти, интерферони (имуномодулатори), антихиперлипидемични препарати – статини, използвани за понижаване на холестерола в кръвта, антиконвулсни средства, антидепресанти, средства против болестта на Паркинсон, антихипертонични препарати, някои противоязвени средства, препарати против гъбички.
Косопадът може да се дължи на употребата на орални контрацептиви – както по време на прием на таблетките, така и след прекратяване на използването им.
Някои лекарства предизвикват косопад при повечето пациенти, получаващи съответните дози, докато други препарати само рядко предизвикват аномалии в растежа на косата.
Много важно да се поддържа витаминно-минералният статус на организма и да се обърне сериозно внимание на пълноценното и разнообразно меню. За спиране на интензивния косопад и стимулиране на растежа на нови здрави косми е необходимо достатъчно количество полезни вещества в организма: протеини (аминокиселини), желязо, витамини от група В, ретинол, селен, мед, цинк, витамин D, витамин Е и др.

Захари НИКОЛОВ




Брой: 33, 18 август 2022
 
 
Продукти
 
ВИВАНИЯ таблетки с хиалуронова киселина (VIVANIA)
 
АБИСАН
 
Слиммикс СуперДетокс
 
Lechitel.BG :::
 
Книга Лечител
Lechitel.BG :::
 
Taloni-otstupki
 
e-shop
 
baner pesheva
 
Dobipress abonament
 
www.lechitel.bg
 
Избери цвят 
© 2007 Лечител ООД