в-к Лечител
в-к Лечител
 

Защо възникват разстройства на настроението?

Брой: 29, 20 юли 2023 - ДВИЖЕНИЕ И ПСИХИКА
Разстройствата на настроението са психични заболявания, които водят до нарушаване на емоционалното състояние и влошаване на качеството на живот. Те включват биполярно, сезонно афективно, циклотимично разстройство, както и депресия, дистимия и редица други заболявания. Факт е, че тези разстройства, наречени още афективни, често са подценявани и поради това много факти за тях остават неизвестни за повечето хора.

Разстройствата на настроението може да бъдат причинени от генетиката

Изследване показало, че генетичната предразположеност може да причини или увеличи риска от разстройства на настроението, особено когато такива състояния се наблюдават при близки роднини.

В допълнение мета-анализ на данни от проучвания на близнаци показал, че процентът на наследственост на депресията и други разстройства на настроението при тях е 37%. Анализът също така разкрил, че наследствеността е особено важна при сложните форми на депресия. Нейната тежест до голяма степен зависи от това дали свързаните с нея генотипове се наследяват по майчина или бащина линия.

Високото кръвно налягане повишава риска

Хората, страдащи от заболявания, които водят до високо кръвно налягане, са по-склонни да развият разстройства на настроението. Това заключение направили учени, които през 2014 г. провели изследване, в което участвали хора с хипертония.

Проучването също така показало, че рискът от разстройства на настроението варира в зависимост от това какви лекарства се използват за коригиране на налягането. Например тези, които са приемали бета-блокери и калциеви антагонисти, са имали два пъти по-голям риск от влошаване на психичното здраве в сравнение с пациентите, които използвали блокери на ангиотензин рецепторите. (Бел. ред. Комплексът за кръвно налягане Хидокар е билкова комбинация, която съдейства за добрия контрол на кръвното налягане и е без странични ефекти. Повече за качествата на продукта четете на стр. 23.)

Страничните ефекти на лекарствата понякога имат сходни прояви

Промените в поведението невинаги са признаци на развиващо се разстройство на настроението. Симптомите, които човек изпитва, могат да бъдат причинени от приема на определени лекарства.

Тези лекарства включват кортикостероиди, лекарства за химиотерапия, бета-блокери, лекарства за болестта на Паркинсон, препарати, заместващи естрогена по време на менопауза, противозачатъчни хапчета и лекарства за понижаване на холестерола.

Лекарствата, употребявани при алергия, антибиотиците и препаратите за лечение на заболявания на щитовидната жлеза могат да имат подобен ефект.

Когато използват лекарства с такива странични ефекти, хората често изпитват внезапни промени в настроението, депресивно състояние. Трябва да се обсъди проблемът с лекар. Ако промяната на лекарството или на дозата му не помогне да се отървете от неприятните симптоми, трябва да се свържете с психотерапевт, за да изключите възможността за разстройство на настроението.

...

Цялата статия може да прочетете във в. Лечител

Валентин СТОЙЧЕВ




Брой: 29, 20 юли 2023
 
 
Продукти
 
Гарлимакс 5000 – екстракт от чесън
 
Бодифлекс® Босвелия
 
Вафли без захар Диет Натур с ванилов крем
 
Lechitel.BG :::
 
Книга Лечител
Lechitel.BG :::
 
Taloni-otstupki
 
e-shop
 
Dobipress abonament
 
www.lechitel.bg
 
Избери цвят 
© 2007 Лечител ООД