в-к Лечител
в-к Лечител
 

НЕ ДАВАЙТЕ АСПИРИН!

Брой: 19, 13 май 2021 - ХИПЕРТОНИЯТА
Какво може да бъде по-лошо от боледуването на децата? Всеки родител го знае от собствен опит. Това е особено актуално днес, когато около нас процъфтява коровирусната инфекция. И при кое дете понякога не се появява повишена температура на тялото? В този момент пред родителите възниква въпроса, какво да дадат на детето за нейното понижение. Най-голямата грешка ще бъде, ако детето изпие аспирин. Защо?

Опасността от аспирина за децата се състои в това, че у малкия пациент се увеличава многократно риска от развитие на синдрома на Рей. Тази патология била описана за първи път от австралийския патолог, чието име носи. Синдромът започва в първите дни след оздравяване от вирусна инфекция, по време на която детето е приемало аспирин. Пикът на заболеваемостта се пада на възраст от 5 до 14 години, но са регистрирани и случаи на развитие на патологията при деца под година. Синдромът на Рей се характеризира с развитие на изразено увреждане на главния мозък (метаболитна енцефалопатия) чак до мозъчна кома, което е обусловено от остра чернодробна недостатъчност.

Механизмът на развитие на синдрома на Рей

е свързан с увреждане на митохондриите в черния дроб при прием на аспирин по време на вирусна инфекция, което води до нарушаване на детоксикиращата функция на черния дроб и, като следствие, натрупване на различни токсини, в това число амоняк, които притежават изразено патологично влияние на клетките в главния мозък.

Заболяването първоначално се проявява с повдигане, повръщане, сънливост, апатия на детето. Впоследствие се развива силно потискане на съзнанието, а в тежки случаи – кома и неблагоприятен изход.

Синдромът на Рей е много сериозно заболяване, което изисква неотложна медицинска помощ. Ето защо лечението трябва да се започне при първите симптоми и в повечето случаи малките пациенти се хоспитализират незабавно. В най-тежките ситуации децата се настаняват в отделение за интензивна терапия.

За съжаление, синдромът на Рей се смята за нелечим, а терапията се изчерпва с поддържащи мерки и има за цел да намали тежестта на симптомите и евентуални усложнения.

За предотвратяване на подобен трагичен сценарий трябва да се избягва употребата на аспирин от деца за понижаване на температурата при вирусни инфекции.

Последните години някои медици започнали да се съмняват в наличието на синдром на Рей

въобще, както и в това, че той е предизвикван от употребата на аспирин. Появили се дори статии с красноречиви заглавия от типа на „Наистина ли аспиринът причинява синдром на Рей?”.

И поводи за такива съмнения не липсват. Изяснило се, че освен аспирина, подобно състояние могат да предизвикват не само много други препарати за понижаване на температурата, но и лекарства от съвсем други групи. Били зафиксирани сходни симптоми въобще без тези лекарства и без инфекции. Появила се дори нова диагноза – „Рей-подобен синдром”.

Някои учени стигнали до извода, че зад синдрома на Рей се крият някакви вродени нарушения в обмяната на веществата, които първоначално не били разпознати и се проявили едва на фона на критични състояния, предизвикани от инфекция и прием на лекарства, които ги задълбочават. Днес вече е ясно, че в основата на повечето случаи на синдрома на Рей действително лежи вродена функционална несъстоятелност на митохондриите. Тези образувания в нашите клетки играят ролята на електростанции – те изработват необходимата за живот енергия. Но в екстремални ситуации те могат да не издържат и да се развалят. Поражението на мозъка и мастното увреждане на черния дроб и други органи при синдрома на Рей – всичко това е следствие от „отказа” на митохондриите. При много деца, оживели след тази болест, се развивали усложнения, свързани с недостатъчност на тези живи енергийни станции. Децата ставали хронично болни, изискващи постоянно лечение.

Какво означава всичко това за родителите и техните деца?

Трябва ли те да избягват не само аспирина, но и други лекарства при вирусни инфекции, например, грип?

Не бива да се изпада в паника. Съдейки по всичко, вероятността от развитие на синдрома на Рей заплашва предимно тези, които имат вродени проблеми с митохондриите. Наистина, те обикновено остават скрити в жертвите на това заболяване до неговото развитие. Все пак, има някои признаци, разкриващи по-голяма вероятността от развитие на синдрома. Например, ако в семейството има кръвни роднини с вродени проблеми с обмяната на веществата или с дисфункция на митохондриите. Особена предпазливост трябва да се проявява, ако сред тези роднини е имало наследствени енцефалопатии или други мозъчни заболявания. Много от тях могат да се съпровождат от проблеми с митохондриите.

Бел. ред. За да бъдат децата здрави и да не се налага да давате лекарства със странични ефекти, ви предлагаме да прочетете за Витатабс® Мулти Джуниър.

 Валентин СТОЙЧЕВ

 



Брой: 19, 13 май 2021
 
 
Продукти
 
Убикапс – убиквинол 50mg
 
СЕРРАФЛЕКС®
 
ОСТЕОМАКС-К® (OSTEOMAX - K)
 
Lechitel.BG :::
 
УБИГОЛД Q10
Lechitel.BG :::
 
Taloni-otstupki
 
e-shop
 
baner pesheva
 
Dobipress abonament
 
www.lechitel.bg
 
Избери цвят 
© 2007 Лечител ООД