в-к Лечител
в-к Лечител
 

Високото кръвно налягане често се подценява

Брой: 20, 16 май 2013 - ХИПЕРТОНИЯТА

     Неотдавна специалисти от Световната здравна организация анализирали данните за заболяванията на населението в 194 страни и съставили списък с най-разпространените здравни проблеми. Първо място заела хипертонията, второто – диабетът, а на третата позиция експертите поставили затлъстяването – „епидемията на XXI век”. Тази статистика е поводът всяка година на 17 май да се отбелязва Световен ден, посветен на хипертонията. 
     Сърдечно-съдовите заболявания вече няколко години се явяват най-честата причина за смърт в света. Според статистиката на СЗО всеки трети жител на планетата страда от повишено кръвно налягане – болест, предизвикваща инсулти и инфаркти. 
     Броят на хипертониците расте от ден на ден, но най-много хора с високо артериално налягане живеят в развиващите се страни. В Африка те са почти 50%, но при мнозина тази болест дори не е диагностирана поради липсата на квалифицирани медицински кадри. 
     В развитите държави хипертониците са чувствително по-малко. Там хората се лекуват с помощта на ефективни лечебни средства, в резултат на което много хора побеждават болестта.

     Натурални средства за нормализиране на стойностите 

     • Киви. Специалисти от болницата към Университета в Осло, Норвегия, доказали, че ако три пъти дневно се яде киви, това помага за нормализиране на високото артериално налягане. 
     В изследването на норвежките учени участвали 118 души, страдащи от проблеми със здравето, предизвикани от повишено кръвно налягане. Участниците в експеримента били разделени на две групи: в едната пациентите ежедневно изяждали по три плода киви, а в другата – по една ябълка на ден. 
     След 56 дни се оказало, че при тези, в чието меню било включено кивито, показателите за денонощното систолично кръвно налягане, както и диастоличното били по-ниски, отколкото при онези, които изяждали по една ябълка дневно. Специалистите предполагат, че нормализирането на високото налягане при редовна употреба на киви се постига за сметка на високото съдържание в този продукт на лутеин. Това вещество притежава антиоксидантно действие, което позволява да се защитят сърцето и съдовете. (Бел. ред. Лутеин може да си набавите и от финландските природни продукти Визиобаланс и Визиобаланс опти.) 
     • Диня. Консумацията на диня е способна да нормализира повишеното артериално налягане и да съхрани еластичността на съдовете, установили американски изследователи от Университета във Флорида. 
     В хода на техния експеримент 40 доброволци, чиято средна възраст била 58 години, получавали концентриран екстракт от диня или плацебо. След изтичането на терапевтичния курс учените в продължение на две седмици наблюдавали здравното състояние на всички участници в изследването. 
     Специалистите изяснили, че в групата, получаваща екстракт, систоличното кръвното налягане, се понижило с 15,1 мм в сравнение с групата, приемаща плацебо. Диастоличното налягане също намаляло – със 7,6 мм живачен стълб. За повечето хипертоници това било достатъчно, за да се избавят от своето заболяване. 
     Експертите стигнали до извода, че натуралните екстракти от диня благодарение на високото съдържание в тях на аминокиселините цитрулин и аргинин могат да се използват за контрол над повишеното налягане. 
     • Стафиди и цвекло. На конференция на американските кардиолози бил представен доклад, чиито автори – специалисти от Центъра за изучаване на метаболизма и атеросклерозата в град Луисвил – открили връзка между стафидите и повишеното артериално налягане. 
     В проведеното от тях изследване участвали 46 доброволци на средна възраст, страдащи от хипертония. Те изяждали по една шепа стафиди – около 60 зърна – три пъти на ден в продължение на 12 седмици, след което на всички било измервано кръвното налягане. Оказало се, че практически във всички и систоличното, и диастоличното налягане се снижили приблизително със 7% – в абсолютни цифри, или с 10,2 мм живачен стълб. 
     Авторите на изследването свързали получените резултати с действието на калия, който се съдържа в стафидите – този елемент не само отпуска стените на съдовете, но и допринася за нормалната работа на сърдечния мускул. 
     Почти едновременно с колегите от САЩ английски учени от Университета в Рединг открили удивителната способност на обикновеното цвекло да нормализира кръвното налягане – 500 мл сок от него осигурява понижение на патологично увеличеното налягане в течение на 24 часа. Наистина, тази напитка е силно концентрирана и може да предизвика различни странични явления – от алергични реакции до проблеми с бъбреците. Но експертите смятат, че страничните ефекти от приема на сок от цвекло може да се ограничат, като се намали дозата – например 100 мл пресен сок от цвекло осигурява снижаване на артериалното налягане за период от 4 до 13 часа. Освен това полезните свойства на сока практически напълно се съхраняват при добавянето му в хлебно тесто. Измерването на налягането показало, че след опит, при който на участниците в експеримента бил даван хляб със сок от цвекло, снижаването на систоличното артериално налягане било средно с 24 мм живачен стълб в сравнение с показателите след употребата на обикновен хляб. 
     • Розови картофи. Изследване на учени от Университета Скрентън в Пенсилвания показало, че само две малки порции картофи на ден са способни да понижат кръвното налягане с 4%, без да предизвикват при това затлъстяване. 
     По думите на специалистите, макар даденият показател да изглежда незначителен, той е напълно достатъчен за потенциално съкращаване на риска от развитие на няколко вида сърдечни заболявания. Екипът от експерти под ръководството на професор Джо Уинсън отбелязал, че в САЩ хората ядат повече картофи, отколкото други зеленчуци. Розовите картофи съдържат високо ниво на антиоксиданти. (Бел. ред. Особено ефикасно средство за намаляване на високото кръвно налягане, със силно антиоксидантно действие, е екстрактът от маслинови листа - Антипрес.)

     Владимир ЙОНЕВ



Брой: 20, 16 май 2013
 
 
Продукти
 
Пимакс Калки D - калций + силиций + магнезий + витамин D
 
Гъба Кордицепс
 
Пикногенол® Стронг 40 mg
 
Lechitel.BG :::
 
Книга Лечител
Lechitel.BG :::
 
Еньовско намаление
 
www.lechitel.bg
 
Избери цвят 
© 2007 Лечител ООД