в-к Лечител
в-к Лечител
 

ФИТНЕСЪТ СЕ БОРИ С ТРЕВОЖНОСТТА

Брой: 35, 30 август 2018 - СИЛИКОНОВИТЕ ХОРА
Много хора твърдят, че бягането, заниманията на тренажор или йогата са им нужни не толкова за поддържане на добра физическа форма, колкото за да престанат да се тревожат. Схемата действително изглежда ефективна: съсредоточавайки се върху собственото тяло и това, което се случва с него, човек престава да мисли за нещо друго, така че всички проблеми (поне временно) остават на заден план.
Но работи ли това от гледна точка на науката?
Психолозите са съгласни, че физическите упражнения играят важна роля за поддържането не само на физическото, но и на душевното здраве. И независимо от това, че фитнесът, разбира се, не е алтернатива на психиатричната помощ или лекарствата (именно поради това не бива да се говори на човек с тревожност или депресия нещо от рода: „Заеми се със спорт и ще ти стане по-добре”), упражненията могат да подобрят настроението и съня, да намалят проявите на депресия и да повишат самооценката, което може да бъде полезно за хората с нарушения на хранителното поведение и телесна дисморфия.
„Упражнението като че ли представлява буфер за различни стресови фактори - обяснил Джаспър Смитс, психолог от Тексаския университет в Остин. – От физиологична гледна точка фитнесът предизвиква същите усещания, както и тревогата. Например тежко дишане, изпотяване и учестено сърцебиене. В крайна сметка редовните упражнения могат да ви примирят с тези усещания, така че тялото повече няма да реагира толкова активно на психологическите фактори, предизвикващи стрес. Но това, естествено, не важи за всички хора”.
Смитс добавил, че упражненията също невинаги имат натрупващ се ефект, но спортът почти винаги работи добре със стресовите фактори, които са се изявили в същия ден.
Освен това, че вие се учите да се отнасяте към стресовите реакции на организма по друг начин, фитнесът има още един бонус – той ви отвлича. Когато човек се подлага на стрес, той е склонен да се фокусира на целта, което го кара да се тревожи още повече, и да се чувства, като следствие, още по-лошо. Но когато вие пристъпвате към тренировка, вашето внимание е насочено към качеството на изпълнението на упражненията, така че концентрирането върху стреса става все по-трудно.
Специалистите отделно отбелязват, че не е задължително да тренирате бокс, да правите изтощителни маратони или да работите с огромни тежести в залата, за да получите всички предимства за психичното здраве, които предлага спортът. Просто защото всякакви видове активност тук се оказват полезни, така че вие напълно можете да изберете нещо по ваш вкус.
„Повечето съвременни изследвания се свеждат до мнението, че аеробните упражнения са по-подходящи за решаването на такива проблеми, отколкото силовите”, споделил Джаспър Смитс. Това не означава, че пилатесът или вдигането на тежести няма да подобрят вашето тревожно състояние, но изследванията, потвърждаващи тяхната ефективност, са много по-малко. Освен това, кардиотренировките, както показали експерименти, провокират такъв тип физически отговор, който снижава чувствителността към тревогата.

Валери ИВАНОВ


Брой: 35, 30 август 2018
 
 
Продукти
 
АЛФАЛФА
 
Витатабс холин
 
Колоник плюс® глутен брейкър
 
Lechitel.BG :::
 
УБИГОЛД Q10
Lechitel.BG :::
 
Taloni-otstupki
 
e-shop
 
baner pesheva
 
Dobipress abonament
 
www.lechitel.bg
 
Избери цвят 
© 2007 Лечител ООД